Augmented Reality Ungdomsbedrift.  TUP UB AR-design.

3D modell av vannfilter. Bilde: Tor Christian Grindhaug

En uvanlig ungdomsbedrift.

Publisert 22.03.19

En litt annerledes ungdomsbedrift er i full sving på Åkrehamn videregående skole. 3 elever ved vg1 TIP og en elev ved vg1 Elektro arbeider nå sammen i en 6 ukers intensiv periode med å lage interaktive hologrammer for HoloLens. De peiler seg direkte inn på programfagene sine ved å prøve ut hvordan de kan lage applikasjoner for å lære å bruke søyleboremaskin i verkstedet og hvordan en 3D-modell av et vannfilter kan demonstreres som et animert hologram.

 

Spenstig.
Det er hårete mål de har satt seg fore, hvordan i all verden kunne vi finne på noe sånt? Unike tilfeldigheter oppstod samtidig er den enkle forklaringen. Skolen har allerede et fokus på å ta i bruk AR teknologi (augmented reality) i læringen, og når vi plutselig innser at vi har elever som har som hobby å modellere i 3D, lage spill i Unity, og programmere i C# (de to siste er noe alle lærerne er totalt grønne på), så øynet vi en mulighet. Det er nemlig slike ferdigheter som blir brukt av profesjonelle utviklere, så hvorfor ikke la elevene få lov til å prøve seg.

Teenage Unity Programming (TUP) Augmented design. Rune Ekerhovd Stava, Markus Omland Stava, Tor Christian Grindhaug,  Odd Helge Våge Aksnes står rundt vannfilteret i verkstedet. I virkeligheten er det ingenting der. Foto: TE Haugvaldstad / Tor C. Grindhaug

Bouvet Rogaland.
For å sikre elevene mulighet til å spørre profesjonelle folk om hjelp så spurte vi Bouvet Rogaland om de kunne være interessert i å være rådgivere for ungdomsbedriften i den 6 uker lange perioden. De folka er så sporty at det fort kom et «Ja, selvsagt» fra dem.

HoloLens.
Men hva er dette egentlig? Jo, Microsofts AR-brille HoloLens kan brukes til å se og interagere med hologrammer som er plassert i den virkelige verden, dette kalles blandet virkelighet. Microsoft bruker begrepet Mixed Reality om både dette og lignende varianter av virtual og augmented reality. Vi har tro på at blandet virkelighet vil få stor betydning i både utdanning og industri fremover. Et vitne om dette er Equinors enorme satsning på bruk av AR og HoloLens i prosessen fra design til drift av Johan Sverdrup prosjektet for å nevne ett. Les mer her. Vi ser samtidig at både skoler og bedrifter rundt om i Norge oftere og oftere tar i bruk denne teknologien.

Så tilbake til TUP UB AR-Design.
Se for deg en lærer på TIP som gir et par HoloLens briller til en elev som har nettopp startet på vg1, stakkaren har knapt sett et verksted i sitt liv. Læreren sier «gå bort til en søyleboremaskin og se på QR-koden som er klistret på den». Eleven gjør det og får umiddelbart opp piler og tekst og en stemme som forklarer hvor start og stopp knapp er, og da mener jeg at veiledningen er festet til søyleboremaskinen på ekte…nesten, det oppleves i alle fall slik. Videre vil eleven få steg for steg veiledning i bruk av alle funksjoner og hvordan bruke maskinene på en sikker måte. Dette er hovedmålet til ungdomsbedriften å få til. I tillegg jobber de med å lage en faglig, teknisk og visuell presentasjon av et vannfilter der man gjennom en HoloLens skal kunne bli kjent med filterets oppbygning og virkemåte, og kanskje også se det i drift virtuelt med animert vanngjennomstrømning. Opplevelsen vil kunne føles som om man hadde det ekte filteret stående på verkstedgulvet og man på magisk vis kunne se hvordan vannet strømmer gjennom og blir filtrert. Elevene er på god vei til å få til mye av dette og kommer de ikke i mål på 6 uker så tipper vi de vil fortsette på fritid og i friminutt, og kanskje som egen bedrift når UB er avviklet.

Sandtorv Haugesund
TUP UB har allerede kontakt med næringslivet. Filteret dere har blitt kjent med er  et ekte produkt i sortimanget til Sandtorv Haugesund og TUP UB har vert på besøk der for å presentere AR applikasjonen de har laget for filteret. Gjengen på Sandtorv ble imponert og ser nytteverdien av dette for å vise produkter til potensielle kunder og til eksisterende kunder. Så nyttig tror de dette kan være at de har bestilt AR applikasjoner for flere av produktene de har. TUP UB har altså sikret seg betalt arbeid for lang tid fremover.

Rune E. Stava presenterer ungdomsbedriften og AR applikasjonen for filteret som de har laget. De ansatte i Sandtorv Haugesund følger interesert med. Foto: William Louis Park

Om TIP på Åkrehamn vgs.
TIP på Åkrehamn vgs har 4 vg1 klasser og 3 vg2 Industriteknologi klasser. Vi ligger vegg i vegg med elektro og automasjonsfagene og utgjøre sammen en avdeling. Vi ønsker å være oppdaterte på relevant teknologi som er i bruk i industrien rundt oss slik at elevene har en grunnleggende innsikt i dette. Vi vet også at det skjer mye innen ny teknologi og spesielt innen digitalisering i industrien, og da ønsker vi å være en del av dette for å til enhver tid være relevant. Vi drar nytte av at skolen har etablert «Makerspace», dette skaper oppmerksomhet rundt nyere teknologi og vi har sammenfallende interesser innenfor noen områder. VR, AR, 3D printing og 3D skanning er teknologier som vi ser dukker mer og mer opp i industrielle innovative miljøer. Foreløpig har vi på TIP mest fokus på AR teknologi da vi ser dette sannsynligvis vil få størst tyngde i yrkene vi rekrutterer til. TIP går i bresjen for å bygge nettverk og stifte prosjektsamarbeid på å utvikle bruk av AR teknologi i skole, og da med hovedfokus på praktisk bruk på våre egne verksteder.

Vil du vite mer om AR teknologi for industri og skole så les mer på disse linkene:

www.hololens.no

Lær ved å gjøre

Bouvet HoloLens team

Lukk meny